legfontosabb munkaügyi változások
Több foglalkoztatást érintő törvénymódosítás lép hatályba
2006-ban, amelyek nagy része jelentős változásokat eredményez a gyakorlatban
is. A kormány 2005. második félévében számos foglalkoztatást érintő
törvénymódosító javaslatot terjesztett a parlament elé, melyek egy jelentős
része a legális foglalkoztatás növekedését célozza. Az Országgyűlés a javaslatok
többségét elfogadta, így a munkáltatóknak különböző új szabályok betartásával
kell számolniuk 2006-tól. A változások legtöbbje konkrét lépések
megtételére, esetleg az eddigi gyakorlat megváltoztatására kényszerítheti a
döntéshozókat. Az alábbiakban a legfontosabb újdonságokból
válogattunk.
Alkalmi munkavállalói könyv
2005. augusztus
1-jétől kerültek bevezetésre az új alkalmi munkavállalói könyvek. Használatukkal
a munkáltató alacsony közteherfizetés mellett a társadalombiztosítás által
finanszírozott előnyökhöz juttathatja munkavállalóját. Ezen túl az alkalmi
munkavállalói könyv további előnyöket is tartogat használójának, hiszen a
munkavállaló alkalmi foglalkoztatása munkaviszonynak minősül, és ezáltal
jogosultságot szerez társadalombiztosítási ellátásra, továbbá munkanélküli
ellátásra, valamint nyugdíjra.
Btk. módosítás
Szeptemberben
lépett hatályba a Büntető Törvénykönyv módosítása, mely bűncselekményként
definiálta a munkavállalók feketén, illetve színlelt munkaszerződéssel történő
foglalkoztatását, melynek következtében a munkavállalókat ilyen módon alkalmazó
munkaadó akár 8 éves börtönbüntetéssel is sújtható. A Büntető Törvénykönyv eddig
is lehetőséget adott ugyan az adócsalás esetén büntetőjogi felelősség
megállapítására, az új tényállás azonban a foglalkoztatás körében elkövetett
adócsalás nevesítésével egyértelmű helyzetet teremt. Szintén újszerű - és a
magyar büntetőjog rendszerében egyedülálló - az a megoldás, hogy amennyiben a
munkáltatással összefüggésben elkövetett adócsalás bűncselekmény elkövetője a
vádirat benyújtásáig adótartozását kiegyenlíti, nem
büntethető.
Szigorodó munkaügyi ellenőrzés
A 2005. során
több alkalommal elfogadott törvénymódosítások értelmében a 2006-os esztendőben
szigorúbban ellenőriznek a munkaügyi ellenőrök, és emelkedik a munkaügyi bírság
felső határa is. A munkaügyi ellenőrök az elkövetett jogsértés súlyától és
gyakoriságától függően differenciáltabban állapíthatják meg a bírság összegét,
mely 30 ezer forinttól 10 millió forintig terjedhet majd.
Külföldiek
foglalkoztatása
Átalakultak a külföldiek foglalkoztatásának
ellenőrzésére vonatkozó szabályok is. Amennyiben a munkaügyi felügyelő azt
állapítja meg, hogy a foglalkoztató munkavállalási engedély nélkül alkalmaz
külföldi munkavállalókat, a Munkaerőpiaci Alap foglalkoztatási alaprészébe kell
büntetést befizetnie, mégpedig annyiszor, ahány engedély nélküli alkalmazottja
van. Aki első ízben alkalmaz engedély nélkül, annak a foglalkoztatás
megkezdésétől az engedély nélküli foglalkoztatás megállapításáig kifizetett
munkabér négyszeresét, de legalább a minimálbér nyolcszorosát kell befizetnie,
míg ismételt jogsértőnek a munkabér nyolcszorosát, de legalább a minimálbér
tizenötszörösét kell fizetnie munkavállalónként. Amennyiben a munkáltató
magánszemély, első alkalommal, illetve egyetlen jogellenes munkaviszony esetén a
minimálbér kétszeresét, ismételt engedély nélküli foglalkoztatásnál pedig annak
négyszeresét köteles megfizetni.
Kényszervállalkozások
felszámolására
A kényszervállalkozókkal szemben alkalmazott
moratórium, annak másodszori meghosszabbítása után, 2006. június 30-án jár le,
így a kényszervállalkozók és foglalkoztatóik szerződéseik átalakítását eddig az
időpontig tehetik meg. A fenti időpontig az Országos Munkabiztonsági és
Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF) vizsgálódhat ugyan, sőt, megállapításokat is
tehet, az APEH azonban nem hoz határozatot színlelt munkaszerződések ügyében. A
színlelt szerződések felszámolása azonban továbbra is csak abban az esetben
jelent mentesülést a hátrányos adójogi következmények alól, ha a foglalkoztató a
színlelt szerződések megszűntetését, illetve átalakítását követően bejelentéssel
él az adóhatóságnál.
Szintén 2005-ös módosítás és a
kényszervállalkozásban érintett kör egy részének (összesen 25 foglalkozás
számára) megoldási alternatíva lehet az egyszerűsített közteherviselési
hozzájárulás (ekho), ez azonban csak a törvényben meghatározott foglalkoztatotti
kör számára hozzáférhető, az adott foglalkozás FEOR besorolása
alapján.
2005. december 22-én kelt a foglalkoztatáspolitikai és munkaügyi
miniszter valamint a pénzügyminiszter 700/2005 FMM-PM együttes irányelve a
munkavégzés alapjául szolgáló szerződések minősítése során figyelembeveendő
szempontokról. Az Irányelv részletesen taglalja a szerződéses szabadság és a
típuskényszer, illetve a hatósági eljárás és a munkaviszonyt meghatározó
ismérvek kérdésköreit, továbbá részletesen felsorolja és elemzi a tényleges
foglalkoztatási viszony megállapítása során értékelésre kerülő minősítő
jegyeket.
Munkaerő-kölcsönzés
Szintén 2006. januárjától
hatályosak a Munka Törvénykönyve azon változásai, melyek a munkaerő-kölcsönzés
szabályait a gyakorlati tapasztalatok alapján szigorítják, Az OMMF ellenőrzései
során ugyanis egyre gyakrabban fordul elő, hogy a munkáltató másik céget hoz
létre, és saját tevékenységi körének bizonyos részeit ily módon kiszervezi
azért, hogy saját korábbi munkavállalóit az újonnan alapított cég foglalkoztassa
a munkavállaló számára kedvezőtlenebb szabályok szerint.
Noha a
terjedelmi korlátok miatt a fentiekben csak ízelítőt tudtunk adni az elmúlt
időszak munkaügyi tárgyú jogszabályváltozásaiból, remélhetőleg sikerült
felkelteni a tisztelt munkáltatók és személyzeti ügyekkel foglalkozók figyelmét
akik a saját cégeiket érintő változásokat mélyrehatóan is megvizsgálják majd.
|